Linkbuilding strategie

Met een linkbuilding strategie ga je voor een gedegen werkwijze.

Doe hier een
GRATIS SEO scan
en ontdek hoe u uw
business kan verbeteren!

GRATIS SEO scan

Doe hieronder een GRATIS SEO scan en ontdek hoe je jouw business kan verbeteren!

De beste linkbuilding strategie van Nederland vind je bij ons bureau

Aan de hand van een goede linkbuilding strategie kun je het maximale halen uit inkomende links. Linkbuilding wordt veel besproken in de zoekmachine optimalisatie branche, maar er is weinig goede informatie te vinden over de juiste strategie. Bij Online Linkbuilding Specialist hebben we een linkbuilding strategie ontwikkeld die we gebruiken voor onze eigen websites en klanten. Deze strategie en campagnes zijn ontwikkeld en gebaseerd op hoe grote merken het al jaren doen, welke dus al jaren scoren in Google. Er zijn diverse websites die al vele jaren iedere Google update overleven en hoog blijven staan in de posities. Meer weten over hoe wij je kunnen helpen met een linkbuilding plan? Lees dan verder.

Waarom je kiest voor de Online Linkbuilding Specialist

Conversie verhoging tot 90 %

Wij verhogen jouw conversie

Op maat gemaakte landingspagina’s

Landings pagina’s om jouw sales te verhogen

Google PageSpeed score tot 99

Een website die snel laadt voor jouw bezoekers.

Website structuur zoals Google dat voor ogen heeft

Een logische opbouw van jouw website.

Wat is een linkbuilding strategie?

Een linkbuilding strategie zorgt voor een gerichte werkwijze als het gaat om het opbouwen van autoriteit. Het is belangrijk om goede links te krijgen omdat dit voor Google tekens zijn van de betrouwbaarheid van jouw website. Deze betrouwbaarheid zorgt er weer voor dat Google jouw website hoger zal plaatsen in de rankings. Een goede linkbuilding campagne als onderdeel van de strategie is belangrijk, omdat Google niet zomaar gefopt kan worden. Waar je vroeger nog wegkwam met het kopen van een grote hoeveelheid backlinks vanuit Azië, merkt Google dit nu op als spam en dat wil je natuurlijk niet op jouw website. Daarnaast zorgt een linkbuilding plan met de juiste linkbuilding campagnes dat je zo efficiënt mogelijk omgaat met iedere link die je website ontvangt.

Het linkbuilding plan van tegenwoordig

Linkbuilding is een stuk lastiger geworden dan een aantal jaar geleden zoals we zojuist al aangaven. De linkbuilding strategie en campagnes moeten dan ook gaan om het binnen halen van kwalitatieve links naar je website. Hiermee laat je aan Google zien dat jouw website het waard is om vertoond te worden. Ondanks dat er vele miljoenen websites online staan, is het wellicht makkelijk om een link te krijgen, maar het gaat om het verkrijgen van de juiste link. En hier komt een gedegen strategie van een expert om de hoek kijken. Een specialist die al jaren bezig is met linkbuilding en zoekmachine optimalisatie weet hoe hij de juiste links kan vinden en verkrijgen. Het kan dus verstandig zijn om uw linkbuilding te laten doen door een professioneel bureau zoals Online Linkbuilding Specialist. Linkbuilding van tegenwoordig gaat vooral om het zoeken naar links die écht van waarde zijn waardoor deze op een effectieve manier bijdragen aan de autoriteit van uw website(s).

Hoe zet je een gezond linkprofiel op?

Een gezond linkprofiel bestaat simpel gezegd uit diversiteit. Dat is hoe je een gezond linkprofiel opbouwt voor Google. Maar zo simpel is het niet. Er komt veel meer kijken bij het uitzetten van een goed en gezond linkprofiel. Je kunt niet zomaar op zoek gaan naar allemaal domein om er een link op te kunnen plaatsen. Iedere pagina waar je een backlink op plaatst heeft namelijk een bepaalde kwalitatieve en kwantitatieve waarde. Zo is de DA waarde bijvoorbeeld het meeste van belang. DA staat voor Domain Authority. Het is een waarde die ontworpen is door de linkbuilding tool MOZ. Om een beeld te schetsen van hoe hoog een DA waarde zou moeten zijn; Google heeft een DA van 94. Dat is dus heel erg hoog. Als jouw domein een DA heeft van 30 dan zit je al aan de hoge kant voor een onderneming. Voor het verhogen van je DA zijn bepaalde linkbuilding technieken. Dit helpt mee aan het bouwen van een natuurlijk linkprofiel. Maar zoals hierboven gezegd dus ook het divers linkbuilden. Je moet dus niet eentonig betaalde links gebruiken of een andere manier van linkbuilding. Hier moet diversiteit in zitten. Maar misschien nog wel belangrijker is het gebruik van de anchorteksten. Deze moeten zo ingezet worden dat voor Google duidelijk wordt waar de pagina over gaat. Ook hiervoor moeten dus niet alleen maar identieke anchorteksten gebruikt worden. Dit mag wel en is ook goed, maar een beetje variatie is nog beter. Vaak wordt hiervoor het thema zoekwoord, hoofdzoekwoord en LSI zoekwoorden uit het zoekwoordonderzoek gebruikt.

Wat zijn verschillende manieren om backlinks te verkrijgen?

Om een sterk en gezond link profiel op te bouwen heb je diverse links nodig. Allereerst is het belangrijk dat je niet te snel wil gaan. Je kan dus niet in een korte tijd héél veel links plaatsen. Dit zal Google namelijk juist niet waarderen. Hierdoor krijg je juist minder autoriteit en zal je zien dat jouw pagina waarmee je probeert te scoren, juist zal zakken in de organische zoekresultaten. Een gezond linkprofiel bouw je dus op door de juiste linkbuilding strategie op te zetten voordat je echt begint met linkbuilden. Je doet een onderzoek naar de concurrentie zodat je weet hoeveel links je minimaal nodig zal hebben om boven je concurrenten te komen en zo dus in de topposities. Vanuit dit plan kun je beginnen met linkbuilden. Je weet namelijk precies hoeveel links je nodig hebt, welke landingspagina’s de links moeten ontvangen en welke anchorteksten je moet gebruiken. Nu kun je voor diverse manieren kiezen om backlinks te plaatsen. De één heeft direct effect waar de ander over de lange termijn steeds meer autoriteit zal geven.

Artikelen of gastblogs schrijven

Een bekende en goede manier om backlinks te verkrijgen is door het schrijven van artikelen of gastblogs. Afhankelijk van de branche en het budget kan deze manier van linkbuilden erg belangrijk zijn in een linkbuilding strategie. De naam ‘gastblogs’ zegt eigenlijk al een beetje hoe dit in zijn werking gaat. In overeenstemming met de eigenaar van het domein waar jij de blog wil plaatsen schrijf je een artikel waar een link in verwerkt wordt die verwijst naar de pagina of het domein van jouw website. Sommige eigenaren willen het artikel liever zelf schrijven of nog een deel aanpassen van de geschreven tekst. Eerst wordt het artikel namelijk opgestuurd, waarna het uiteraard nagekeken wordt. Soms moet de schrijfstijl licht aangepast worden zodat het aansluit bij de schrijfstijl van de andere artikelen die op de website staan. Dit is dan ook meteen de voornaamste reden dat een eigenaren het soms liever zelf schrijven. 

Wat betreft de ‘juice’ die een link uit de blog geeft is dit anders dan bijvoorbeeld een link van een startpagina. Ten eerste heeft het artikel namelijk tijd nodig om geïndexeerd te worden. Vanaf het moment dat het geïndexeerd is zal het steeds blijven groeien en autoriteit opbouwen. Daarnaast is de autoriteit die het geeft geheel afhankelijk van het domein waar het artikel geplaatst wordt geplaatst. Als het namelijk op een bekend, groot domein geplaatst wordt waar maandelijks veel bezoekers op zitten, dan zal de blog sneller geïndexeerd worden en door de hoeveelheid bezoekers die erop komen meer autoriteit krijgen. Dit wordt dan dus een hele sterke link. Echter betaal je hier dan vaak ook wel wat voor.

Betaalde links en linkpartners

Zoals in de vorige alinea aangegeven is het ook met betaalde links afhankelijk van de branche en het budget hoe belangrijk deze in een strategie zijn. Dit zijn links vanuit een startpagina. Over het algemeen zijn dit betaalde links. Enkele startpagina’s zijn zelfs gratis. Met deze gratis links is de kans wel groter dat er spam op zit, wat uiteraard niet heel erg meehelpt. Een beetje spam is niet erg. Maar als de spam score te hoog is kan dit een negatief effect hebben op de groei van de website. Backlinks vanuit een startpagina geven eigenlijk altijd bijna direct autoriteit. De pagina waar de link op komt te staan bestaat namelijk al en hoeft niet nog geïndexeerd te worden, wat dus wel het geval is bij het plaatsen van een gastblog. Wanneer de link geplaatst wordt hoeft Google de pagina alleen maar nog een keer uit te lezen. Bij startpagina’s is het voornamelijk van belang om te kijken naar de DA waarde hiervan. Hoe hoger de DA, hoe sterker de link. 

Nog een manier om te linkbuilden is door een samenwerking aan te gaan met iemand van een ander domein, een linkpartner. Dit worden ook wel linkruils genoemd. De naam zegt het eigenlijk al een beetje; je ruilt letterlijk links. Jouw linkpartner plaatst de link waar jij meer autoriteit voor wil op zijn domein en jij doet dat op jouw beurt voor hem. Echter is het tegenwoordig net even wat moeilijker geworden. Dit is namelijk een AB-linkruil. Google heeft deze linkruils nu vaak door, wat dus ook een negatief effect kan hebben. Hierom wordt een ABC-linkruil vaker gebruikt. Er komt dus een derde partij, of partner, bij kijken. Zo is het voor Google moeilijker om de linkruil te achterhalen.

Belangrijke punten waar je op moet letten binnen een linkbuilding strategie

Zoals eerder aangegeven is de DA-waarde erg van belang. De DA-waarde van jouw domein moet namelijk hoog genoeg zijn om een echte autoriteit van de website te maken. Een richtlijn die we hiervoor mee kunnen geven is een minimale DA van 30. Echter is dit ook weer afhankelijk van de branche van jouw onderneming. Maar naast jouw domein is DA-waarde ook erg belangrijk bij het plaatsen van backlinks. Vanzelfsprekend is een link vanuit een domein met een hoge DA-waarde veel sterker dan een backlink vanuit een domein met een DA van bijvoorbeeld 10.

Bij het plaatsen van backlinks in een strategie komt meer kijken dan alleen de DA-waarde of de overweging van het plaatsen van een link in de vorm van een blog, betaalde link, linkpartner, etc. De spam score is namelijk één van de factoren waar ook rekening mee gehouden moet worden. Backlinks met een te hoge spam score kunnen namelijk een negatief effect hebben op de autoriteit van jouw website. Hier houden we meestal een grens aan van maximaal 20%. Uiteraard proberen we de spam-links altijd zoveel mogelijk te vervangen off disavowen. Daarnaast is de Trust Flow (TC) en Citation Flow (CF) ook iets waar je naar wil kijken bij het plaatsen van een goede backlink. Simpel gezegd is dit de kwaliteit en kwantiteit van de link. Dit wordt ook weergegeven met een cijfer van 0 tot 1oo, net als de DA-waarde. Voor de Trust Flow en Citation Flow is het het beste als zo niet meer dan 10 van elkaar verschillen. Als de Trust Flow hoger is, dan is dit echter alleen maar beter. 

Nog twee algemene belangrijke punten zijn de topic een domein en de anchortekst. De anchortekst hebben we hierboven al uitgelegd. Zoekwoorden gebruiken als anchortekst is essentieel om duidelijk te maken waar een pagina over gaat. Dit staat redelijk in verband met de topic. Een topic is, zoals de naam het al zegt, het onderwerp van de website. Aan iedere backlink is een bepaalde topic verbonden. Neem een startpagina als voorbeeld. Vaak staat in de URL van de startpagina met een woord al aangegeven waar deze pagina over gaat. Met een tool als Majestic is het makkelijk om overzichtelijk te krijgen wat de topic is van een backlink. Het is dus belangrijk dat je dezelfde topic blijft gebruiken om voor Google duidelijk te maken wat het onderwerp is van jouw website. Heb je bijvoorbeeld een verhuisbedrijf als onderneming. Dan is het belangrijk dat het onderwerp van de backlinks over verhuizen moet blijven gaan. Je kan dan niet ineens een backlink met het onderwerp IT of iets dergelijks gebruiken.

Jouw linkbuilding strategie uitbesteden aan een professioneel bureau

Zoals je ziet is Linkbuilding erg divers. In eerste instantie wordt hierover namelijk vaak gedacht dat het simpel is. Jouw linkbuilding uitbesteden aan een professioneel bureau is dan ook gebleken de verstandigste keuze! Zij kennen het klappen van de zweep en weten dus precies wat ze aan het doen zijn, waar ze moeten kijken, hoe ze moeten analyseren en welke tools ze moeten gebruiken. Bovenal heeft Online Linkbuilding Specialist als echt linkbuilding bureau een uitgebreid netwerk. De perfecte links hebben wij dus bij voorbaat al voor jou. Laat jouw linkbuilding dus door een specialist doen! Neem direct contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Contactinformatie

Doe de SEO scan

Doe de GRATIS SEO scan en ontdek hoe u uw business kan verbeteren!

Openingstijden

ma t/m vr: 09:00 – 18:00

za & zo: 12:00 – 16:00

Wij maken gebruik van cookies

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren.